Groep 1 en 2
SPELEN IS LEREN….VAN PROBEREN KUN JE LEREN!
Het spontane spel
van jonge kinderen is de basis om tot actief leren te komen. Spelactiviteiten
bevorderen de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taal-rekenontwikkeling en
natuurlijk de motorische ontwikkeling. Het samenspelen en samenwerken is van
groot belang.
We zorgen voor een fijne, veilige en aantrekkelijke
leeromgeving voor het kind zodat het zich optimaal kan ontwikkelen. We werken
in kleine kringen voor adaptief onderwijs en de juiste zorg voor ieder kind.
In de
kleutergroepen werken met thema’s, die aansluiten bij de belevingswereld van
het kind.
Ieder thema duurt 2 of 3 weken. Binnen de thema’s staat de
uitbreiding van de woordenschat en het taalbegrip centraal. We werken met
woordwebben, LOGO3000 en lezen elke dag interactief voor.
Het planbord staat centraal. Hierop is d.m.v. afbeeldingen zichtbaar welke
opdrachten er door de kinderen gemaakt moeten worden. Tijdens het spelen en
werken werkt een groepje met de juf, de andere kinderen werken zelfstandig aan
een opdracht of ontwikkelingsmateriaal. Op deze manier kan de juf de kinderen
goed begeleiden op niveau. Voor de doorgaande lijn besteden we veel aandacht
aan de taakaanpak, concentratie en goede luisterhouding van het kind.
De kinderen krijgen ook de gelegenheid om zelf te kiezen en
te plannen in welke hoek en met wie ze gaan spelen.
Bij het onderwijsproces vinden we het belangrijk dat de
ouders een grote rol spelen. We stimuleren dit door (thema)bijeenkomsten te
organiseren, theaterochtenden te houden en spelinloop, waarbij u welkom bent in
de klas van uw kind. Ook worden er diverse oudercontacten gehouden om u op de
hoogte te houden over hoe het met uw kind gaat.
Er is intensief contact met de peuterspeelzaal die bij ons
in school is gehuisvest is. Er vinden veel gezamenlijke activiteiten plaats